Ons huisje aan zee in Prainha - Reisverslag uit Ilha do Pico, Portugal van Peter en Judith Dam - WaarBenJij.nu Ons huisje aan zee in Prainha - Reisverslag uit Ilha do Pico, Portugal van Peter en Judith Dam - WaarBenJij.nu

Ons huisje aan zee in Prainha

Door: Peter & Judith

Blijf op de hoogte en volg Peter en Judith

28 Juni 2015 | Portugal, Ilha do Pico

Helaas werkt het weer even niet mee aan de plannen die we hebben… Het is flink bewolkt boven de bergen midden op het eiland en aan de zuidkust. Vanaf Lajes in het zuiden zouden we vanochtend vertrekken voor de walvis- en dolfijnentour. Zouden….want ze besloten niet uit te varen. Toen hadden we (schrale troost) wel een hele interessante presentatie gehad over alles dat we hadden kunnen zien (blauwe vinvis was overigens toch niet gelukt, dit grootste dier op aarde trekt alleen langs in april). Daarna werd er contact gezocht met de man die in een uitkijktoren met verrekijker de zee afspeurt om de boten gericht te kunnen loodsen naar walvissen en dolfijnen, maar deze had te slecht zicht vanwege de mist aan de zuidkust. Dat deed hij vroeger voor de walvisjagers en nu voor de tours om de dieren te zien. Daarnaast was de zee ruw waardoor het geen fijne tocht zou zijn geworden. Dat werd dus een kwestie van iedereen opnieuw inplannen, en voor ons, omdat we morgen al vertrekken naar Soa Jorge, geld retour. Jammer, jammer, jammer, maar je hebt duidelijk niet alles in de hand. En het weer zeker niet op de Azoren.
Hier aan de noordkust is het ook alles behalve stabiel, maar is het droog en kun je nog regelmatig in de zon zitten. Door de zuidenwind, bouwen de wolken op tegen de zuidkust en regenen leeg op de berg, waardoor het hier iets beter toeven is.
Naast de walvissen wilden we ook graag een rondje maken langs de mooie kratermeren op Pico, maar dat zit er waarschijnlijk ook niet in. We blijven de hemel afspeuren in de hoop op beter weer, maar zo lang de bergen met hun toppen in de wolk zitten, heeft het geen zin daarheen te rijden. Vanochtend op weg naar Lajes kwamen we ook even door wat hoger gelegen gebied, maar je ziet er geen hand voor ogen. En da’s soms nog best gevaarlijk als er opeens een kudde koeien voor de auto uit de mist opduikt!
Ondertussen genieten we wel erg van ons superschattige huisje aan zee. Het is een oud vissershuisje, gerestaureerd en van alle gemakken voorzien, met een terrasje met uniek uitzicht aan zee en een privé baaitje met kiezestrandje. Een uniek plekje!
Morgen om 9.00 gaat de boot uit Sao Roque naar Sao Jorge. Daar staan de mensen van de quinta (gerestaureerde herenboerderij) ons al op te wachten. We blijven daar 4 nachten, op vrijdag vliegen we naar Terceira terug.
Liefs!